The Imperfect Tense (L’Imparfait) in French
Understanding the Imperfect Tense (L’Imparfait)
The imparfait is a past tense in French used to describe actions or situations that lasted for a certain time, were habitual, or set the scene in the past. It is also used for repeated actions and to express hypotheses.
How to form the imparfait:
1. Take the nous form of the present tense (e.g., nous parlons).
2. Remove the -ons ending to get the stem (radical).
3. Add these endings:
- -ais, -ais, -ait, -ions, -iez, -aient
Examples:
- Je parlais (I was speaking / I used to speak)
- Nous finissions (We were finishing)
- Ils avaient (They used to have)
When to use the imparfait:
- To describe something in the past (background, setting):
Il faisait beau. (The weather was nice.)
- For habits or repeated actions:
Quand j’étais petit, je jouais au parc. (When I was little, I used to play in the park.)
- For ongoing actions interrupted by another action:
Je lisais quand il est arrivé. (I was reading when he arrived.)
- To express a hypothesis:
Si j’avais de l’argent, je voyagerais. (If I had money, I would travel.)
Exercises
1. Conjugate in the imparfait
Write the correct form of the verb in parentheses:
- Je (parler) avec mon ami.
- Nous (finir) nos devoirs.
- Tu (avoir) un chien.
- Elle (aller) à l’école tous les jours.
- Vous (prendre) le bus.
- Ils (être) contents.
- Nous (manger) souvent au restaurant.
- Je (lire) un livre chaque soir.
- Tu (voyager) beaucoup.
- Elle (faire) du sport.
2. Choose the correct tense (imparfait or passé composé)
Type “imparfait” or “passé composé”:
- Quand j’étais petit, je (allais / suis allé) à la plage chaque été.
- Hier, il (pleuvait / a plu) toute la journée.
- Nous (regardions / avons regardé) la télévision tous les soirs.
- Elle (est tombée / tombait) dans la rue.
- Vous (faisiez / avez fait) du vélo le week-end.
- Ils (ont vu / voyaient) un accident hier soir.
- Je (lisais / ai lu) toujours avant de dormir.
- Tu (as fini / finissais) tes devoirs à 20h.
- Nous (habitions / avons habité) à Paris quand j’étais jeune.
- Elle (a pris / prenait) le train ce matin.
3. Complete the sentences with your own ideas (use imparfait):
- Quand j’étais enfant, je .
- Tous les matins, nous .
- Il faisait beau et les oiseaux .
- À l’école, mes amis et moi .
- Ma famille .
- Mon grand-père chaque soir.
- Nous après l’école.
- Je avant de dormir.
- Mes parents pendant la semaine.
- Le dimanche, nous .
- Quand il pleuvait, je .
- En été, mes amis .
To consolidate your learning
Write a short paragraph (3-5 sentences) explaining what you have learned about the imparfait in French. Use your own words and, if possible, give an example.
Notes:
- The imparfait is used for descriptions, habits, and ongoing actions in the past.
- The endings are: -ais, -ais, -ait, -ions, -iez, -aient.
- The stem comes from the “nous” form of the present tense.
- Être is irregular: j’étais, tu étais, il/elle était, nous étions, vous étiez, ils/elles étaient.